5 gezondsheidsvoordelen van de pompoen
20-10-2017 om 2:38 - Geplaatst door: Ellen Vink


 
Wanneer je regelmatig met pompoen kookt weet je hoe enorm veelzijdig dit product is. Toch zijn er veel mensen die het niet aandurven om te koken met pompoen, vaak omdat ze het product niet kennen. Tijd om daar iets aan te veranderen in het pompoen seizoen!

Je kunt een pompoen natuurlijk uithollen voor Halloween of als herfst accessoire in de tuin neerzetten. Maar nog leuker is het om de pompoen volledig te gebruiken in de keuken! Pompoenlasagne, pompoen risotto, pompoen taart of risotto de pompoen verleent zich (bijna) overal voor!
 
De pompoen is niet alleen heel lekker maar beschikt ook over meerdere gezondheidsvoordelen! We sommen de 5 belangrijkste voor je op…


1.Pompoenen zouden het risico op kanker kunnen verminderen

Het vruchtvlees van de pompoen zit boordevol betacaroteen, een antioxidant die het lichaam beschermt tegen radicalen die kanker kunnen veroorzaken. Het eten van pompoen zou vooral het risico op kanker van de slokdarm, longkanker en darmkanker kunnen verminderen.

2.Boordevol ijzer

De pompoen beschikt over veel vitaminen en mineralen maar het meest opvallende is misschien nog wel het hoge ijzergehalte. Wil je wat minder vlees eten? De pompoen is de perfecte vervanger!


3.Vergeet de zaden niet!

Veel mensen gooien de zaden weg, zo ook van de pompoen. Dood zonde, want juist de zaden zijn van nature rijk aan plantaardige chemicaliën. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat pompoenzaden bijdragen aan het verlagen van de cholesterol.

4.Rijk aan vezels

Wil je graag meer voedingsvezels binnen krijgen? Ook dan zijn pompoenpitten een hele goede optie! De hele pitten bevatten zo’n 5,2 gram aan vezels per portie van zo’n 30gram. De schilvrije pitten bevatten echter minder vezels namelijk zo’n 1,7 gram per portie. 

5.Bevorderlijk voor het slapen

Pompoenpitten zijn een natuurlijke bron van tryptofaan, een aminozuur dat de slaap stimuleert. Verder zijn de pitten een uitstekende bron van magnesium. Het binnen krijgen van voldoende magnesium is ook in verband gebracht met een betere nachtrust.

Ga je voor het eerste met pompoen koken of heb je al vaker met pompoen gewerkt in de keuken?
We zijn benieuwd naar jouw pompoen recept! Stuur je recept door, we delen het graag op onze kanalen!